English
پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

رئیس دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ مطرح کرد:

شناخت قوانین کشور، عرف جامعه و ذائقه مخاطبان لازمه طراحی پارچه

سیناپرس: توجه به پارچه و پوشاک ضمن اینکه برای رفع نیازهای بشری مهم است، از نظر اقتصادی در توسعه کشورهای جهان نیز اهمیت ویژه ای دارد.

این اهمیت تا آنجاست که برخی کشورها توسعه اقتصادی و اجتماعی خود را در سطح بین المللی مدیون این صنعت هستند، در کشور ما هم در سال های اخیر اقداماتی در صنعت نساجی صورت گرفته است. به تازگی هم قرار است نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه طراحی پارچه نقش قماش در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شود.

دکتر مهدی اخویان، رئیس دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ در گفتگو با خبرنگار سیناپرس پیرامون اهمیت برگزاری این نمایشگاه گفت: به صورت کلی دو نوع نمایشگاه از لحاظ ماهیت داریم یکی نمایشگاه دانشجویی و دیگری نمایشگاه غیردانشجویی؛ نمایشگاهي که قرار است در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شود یک نمایشگاه دانشجویی است که با اهداف خاصی برگزار می شود.

وی ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاهی در وهله نخست از آن جهت اهمیت دارد که باعث ایجاد شور و نشاط در فضای دانشگاه شده و سایر دانشجویان نیز برای انجام فعالیت ترغیب می شوند. از سوی دیگر می تواند فضای کسب‌وکار را به دانشجویان معرفی کند تا متوجه شوند که باید تمرین داشته باشند و یاد بگیرند که چگونه می توانند وارد بازار کار شوند.

اخویان تصریح کرد: یکی دیگر از فواید این اقدام می تواند این باشد که جامعه صنعتی را با فعالیت‌های دانشجویی و استعدادهای دانشجویان و پتانسیلی که دارند آشنا کند و اینگونه باعث ارتباط این دو با یکدیگر شود. در این صورت هم دانشجویان می توانند مخاطبان خود را در جامعه پیدا کنند و هم صنعت نیروی بااستعداد در این حوزه را جذب کند. بنابراین مهم ترین هدف از برگزاری نمایشگاه های اینچنینی ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه هاست.

این استاد دانشگاه در رابطه با ویژگی های این رشته دانشگاهی گفت: در حوزه طراحی پارچه نکته مهم این است که در هرحال در هر کشوری یکسری مقررات قانونی و یکسری عرف وجود دارد که این موارد تاثیر مستقیمی بر صنعت پوشاک دارد.

وی افزود: در ایران خیلی مباحث عرفی و قانونی در رابطه با پوشش افراد در جامعه وجود دارد که اصلا از نظر شرعی مشکلی ندارد، به عنوان مثال پوشیدن لباس رنگارنگ از نظر شرعی مشکلی ندارد و ممکن است پوشیدن آن ثواب هم داشته باشد اما اگر کسی چنین لباسی بپوشد کاملا در جامعه انگشت نما می شود. اینها مسائلی است که یک طراح باید مد نظر داشته باشد.

اخویان در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین یک طراح پارچه و لباس، باید هم قوانین و مقررات هر کشوری که در رابطه با وضعیت پوشش آن جامعه وضع شده را در نظر بگیرد و هم سلیقه و ذائقه مخاطبان و هم مقوله عرف را در نظر داشته باشد. چراکه لباسی که برای یک مخاطب ایرانی تهیه می شود اگر قرار باشد به کشور دیگری که از نظر فرهنگی با ایران مغایرت دارد، صادر شود قطعا باید متفاوت باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بنابراین مطالعه بر روی فرهنگ و ذائقه مردم مبدا که قرار است صادرات پارچه و لباس به آنجا صورت گیرد از مواردی است که یک طراح حتما باید نسبت به آنها آسیب شناسی و نیازسنجی کرده و سپس بسته به آن طراحی انجام دهد، ضمن اینکه بحث زیبایی‌شناسی و خلاقیت هم مواردی است که لازمه کار طراحی پارچه و لباس است.

گفتگو: هانیه حقیقی